torsdag 1 november 2012

Credential byts ut till Compostela *dag 7

Efter att ha sovit ut på härbärget inne i katedralområdet, var det då dags för att gå till Pilgrimskontoret och byta ut mitt pilgrimspass - Credential - mot ett Compostela - ett certifikat på att jag gått minst dom 10 milen till staden.

Här håller jag mitt pilgrimspass med alla stämplar.
Detta pass kom att granskas noga och ett litet samtal hölls om hur och varför jag gjort denna vandring på elva mil.
Stor vänlighet!
Pilgrimspasset, utskrivet i Skara och med biskopens underskrift beundrades också.... 

 Trappan upp till kontoret. Idag var det ingen lång kö.

Här är mitt Compostela, där jag kallas för Gerdam.
Kryssar man i att man gått pga Andlighet, får man beviset på latin.

 När jag kommer ut igen har det köat till sig ordentligt.

Innegården.

 Besök inne i katedralen för att delta i pilgrimsmässan direkt efterpå.

 Först skulle vi gå uppför en trappa för att få krama Jakob.
Kostade 1 Euro och då fick man ett bokmärke med Jakob på.

 Här hänger det enorma rökelsekaret.
Det blev aldrig igångsatt denna lördag.

Här fick vi deltaga i nattvarden.

Mina tankar denna dag:
Detta var STORT, detta att få lämna in mitt fullstämplade Credential och få ynnesten, att efter noggrann granskning och ett givande samtal, få det åtråvärda Compostelat, skrivet på latin och mitt namn blev Gerdam.

Jag kände, att denna vandring har jag gjort i Kärlek till mig själv och mina medmänniskor.
Jag lämnade alla krav och internet hemma. Hade blott en liten dagbok med tillhörande penna, att anteckna i.

6 kommentarer:

  1. Stolt är bara förnamnet till vad du kan vara....
    Kram, kram

    SvaraRadera
  2. Du ska vara stolt över vad du åstadkommit, för den här vandringen har inneburit uppoffringar och möda. Jag skulle aldrig ha klarat av det och skulle nog inte ens komma på tanken att göra en sådan vandring.
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, men jag gick ju för Sigge. Min älskade Pusselbit. Så det kändes inte som någon uppoffring, även om det var mödosamt!
      Detta hade jag klart för mig tidigt i år.
      Varm kram tillbaka♥

      Radera
  3. Tack för dina ord hos mig...Ja,jag vet vad den stoltheten i katedralen betyder.....vi var på en katolsk mässa där och man var STOLT! Mäktigt! Kanske gör man om de nån gång,får se! Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på två mässor i katedralen, du får läsa i nyare avsnitt sen, och den andra var mycket mer härlig!
      Jag tror inte jag gör om just detta, möjligen åker till Santiago de Compostela och utgår/utvandrar därifrån eller ett annat avsnitt av vandringen.
      Kram

      Radera